Monday, October 17, 2011

Reality Sucks!

Streetcars op schroothoop - 1956
General Motors (GM) is Amerika's trots uit Detroit en 's wereld 2e grootste autofabrikant ter wereld. Op zich knap, zeker gezien waar ze recent vandaan zijn gekomen. Vroeger waren ze heer en meester. wereldwijd dominant en nummer 1 Maar GM is al in het verleden heel vaak in opspraak geweest en in verband gebracht met onethisch handelen om zo groot te worden. In US waren in elke grote stad de zogenaamde elektrische street cars (trolleys en trams) die de paardentram hadden vervangen. Maar tussen 1936 en 1950 was er een enorme operatie gaande om de street cars te laten vervangen door bussen, van, jawel, GM. Er is een zgn 'conspiracy theory' (samenzweringstheorie) die zegt dat GM overal achter zat. Er waren speciale units binnen GM die zich uitsluitend bezig hielden met beinvloeden van de politiek en lobbyen, die leidden tot wetten die het de street cars onmogelijk maakte om te concurreren.

Later, tijdens de olie crisis in 1973 schijnen ze verantwoordelijk geweest zijn om de mensen uit de bussen te drijven en in hun eigen nieuwe (GM) auto. Het lijkt ver gezocht, maar er zijn legio boeken en films over geschreven, alhoewel echt hard bewijs ontbreekt. Er zijn wel gewoon campagnes terug te vinden die dit laten zien.




Maar het bedrijf blijft op een vreemde manier de concurrentie bekijken. Nu, anno, lijken de GM managers de fiets te zien als concurrent! En er werd een campagne op gezet om de fiets in een ongunstig daglicht te stellen. Onder het motto 'reality sucks' werden de college studenten gewezen hoe on-cool het is om een fiets te hebben! Op de advertentie zie je een meisje in de auto die een jongen passeert, terwijl de jongen zijn gezicht afschermt om onherkenbaar te blijven.
En als laatste doel heeft GM zelfs de voetganger als concurrent geidentificeerd. De reclame laat een jonge vrouw met een paraplu zien die nat gespat wordt door een voorbij scheurende GM auto. Reality sucks. Get into a car!
 Een grote fout, zo blijkt, want al werd 2010 nog de comeback van de auto gevierd, tijden lijken toch echt veranderd. De ad werd 2 dagen geleden gelanceerd en onmiddelijk gevolgd door een storm van online protest via emails, tweets en blogs. Er werden overal parodieen gemaakt op de ad, oa door Giant (fietsen). Binnen 48 uur verscheen de CEO op de GM website met een Mea Culpa brief, en werden de campagnes ingetrokken. Ongelooflijk maar echt waar. Ik voorspel dat er een tipping point is hier, dat eindelijk fietsers en voetgangers gaat helpen. Grappig dat er bedrijfjes zijn die goed bezig zijn en car sharing aanbieden, zoals zipcar.com toch nog de fout maken om de fiets en openbaar vervoer te ridiculiseren hetgeen ook verkeerd valt

Wij blijven ons ondertussen verwonderen in dit land van plenty. En fietsen we gewoon naar de bakker....

3 comments:

Anonymous said...

Leuk om af en toe een beetje geschiedenis te krijgen over Amerika.Naast de mooie ervaringen van jullie waar wij van mogen meegenieten is het ook leuk om eens de andere kant van het land te leren kennen. Gr Gertie

Anonymous said...

De fiets als concurrent! In een land zo groot als...the united states of america! Zouden ze niet wat managers op de marketingafdeling moeten ontslaan en mij aannemen? Ik ben goedkoop en heb zeeen van tijd vanaf 1 november.
Ik vond ondertussen nog wat berichten:
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/images/air_france_klm/GM-passeert-Toyota-en-is-weer-grootste-automaker.xml

http://www.nu.nl/economie/2645105/tankstations-willen-weer-bier-verkopen.html
Dat jij hier niet bent opgekomen, Danny! ;).

Groet,

Bram

DARF said...

Goed idee Bram! Jammer genoeg is er ook hier geen hoogconjunctuur... Even volhouden, het gaat vast snel weer beter.

PS alcohol en verkeer is een slechte combinatie, dus dat gaat nooit gebeuren in een weldenkend land als Nederland. En jawel, GM is groter, omdat Japan een aardbeving heeft gehad! Da's niet eerlijk....