Monday, October 3, 2011

Worst Traffic in the USA

Het is weer officieel bevestigd deze week. DC neemt weer moeiteloos de nummer 1 positie in op de ranglijst van meest verkeer-verstopte steden in de US. De stad heeft zelf maar 600k inwoners, maar trekt een enorme hoeveelheid mensen aan die er werken. Het is niet voor niets de hoofdstad van Amerika. Het Pentagon alleen al heeft 26000 mensen aan het werk. Verder ligt de stad aan de I-95, de interstate die van zuid naar noord loopt hetgeen een belangrijke hoeveelheid passanten oplevert. Er is een beltway (ringweg) om Washington heen gelegd. Die werd in 1964 opgeleverd. In 2 maanden tijd was de geplande capaciteit al overschreden. Al sindsdien hebben planners en engineers geprobeerd om bij te komen maar dat mislukte telkens weer. Het laatste middel is preferentie voor HOVs, High occupancy Vehicles: auto's met 2+ of soms 3+ inzittenden, bussen en motoren. De directe snelste route in DC is enkel open voor deze groep in de spits. Het mocht niet baten. De bovengenoemde positie tot gevolg hebbend. Omgerekend staat de gemiddelde commuter 74 uur in de file per jaar. In 2009 is begonnen met het grootste project van de USA, de extensie van 23 mijl van de Metro naar Dulles Airport, via Tysons Corner. En er werd besloten om zogenaamde HOT lanen aan te leggen (kijk eens op deze site, vooral het filmpje - met de Anneke look-a-like in de SUV). Een extra snelweg langs de belt (of eigenlijk in het midden) die gratis is voor auto's met 3+ inzittenden, en anders tol kost, in hoogte varierend afhankelijk van de drukte op dat moment. Het project verbreedt 14 mijl snelweg met 4 lanen, en er moeten 17 bruggen worden veranderd of aangelegd. Er rijden ~400,000 auto's per dag, dus je begrijpt hoe makkelijk dit tot een chaos kan leiden. Wij vinden het echter nog best meevallen. Natuurlijk, wij hoeven geen file te rijden, maar als we erin komen, dan lijkt dit meer te bewegen dan wij in de Benelux meemaken. Het komt waarschijnlijk door de automaten. Het rolt. Het kost geen tijd om te ontkoppelen en (terug te) schakelen. En de mensen zijn een STUK minder opgefokt hier. Het onrustige beeld van elkaar inhalen en trucks die de boel ophouden is er nauwelijks. Iedereen rijdt hier dezelfde snelheid, of als dat niet het geval is wordt je legaal rechts ingehaald ('keep your lane' principle). Amerikanen klagen wel dat het steeds minder relaxed wordt in het verkeer hier. Ook deze week kwam er het rapport uit van de grootste verzekeringsagent dat hier de slechtste chauffeurs rijden. Kan best zijn, maar met die drukte en die bouwprojecten is dat natuurlijk ook wel vragen om meer kans op incidenten. Anyway, wij zullen de finale resultaten jammer genoeg vast niet meer mogen meemaken, want zoals het overal gaat dus ook hier, er is vertraging.... alleen iets meer dan 74 uur. Alles kost toch hier tijd, in dit autoland, dus je hebt je er al op ingesteld. De auto-uren zijn aanzienlijk. De stoplichten staan 4-5 minuten op groen, dus als je er een paar tegen hebt dan kun je je lol op. Geen land om haast te hebben. Wellicht dat ze daarom zo relaxed achter het stuur zitten. Anneke heeft die houding al lang overgenomen, Danny heeft er nog altijd wat meer moeite mee. Morgen gaat hij weer even naar Brussel, en het zal wel weer schrikken worden. Want hoe erg de situatie ook wordt voorgesteld, het stelt niets voor vergeleken met de Belgische Eindhoven-Antwerpen-Brussel malaise. Lang leve DC!


No comments: