Monday, February 7, 2011

Superbowl

Tja we leven hier in het land waar Football iets anders is dan soccer, want de bal niet rond is maar ovaal. En hockey op de ijsbaan wordt gespeeld, en field hockey door niemand wordt gespeeld.  Basketbal is overal, het is dus echt zo dat bijna elke garage wel een basket ring heeft ophangen, net als op tv...
Afgelopen zondag was het dan ook een gekkenhuis, want Superbowl, zeg maar de US finale voor American Football. Al weken werd er koortsachtig opgebouwd naar deze finale, reclame, aanbiedingen, specials, vooruitblikken. De finale wordt integraal uitgezonden van oost naar west, dus mensen in 6 tijdzones moeten kunnen kijken. De wedstrijd werd in Dallas gespeeld. Dat doen ze omdat het daar altijd lekker warm is....behalve dit jaar. De winter is al kouder dan normaal. Maar de ene na de andere sneeuwstorm is hier door het land gejaagd. En zelfs de zuidelijke staten kregen hun deel. En Dallas was zelf aan de beurt. Een complete chaos tot het gevolg en vele fans konden niet in Dallas komen...  Het werd hier om 7 uur 's avonds uitgezonden. Het stadion van de Dallas Cowboys (...) zat vol met ruim 100.000 inwoners, en 111 miljoen mensen hebben de wedstrijd bekeken (1/3 van de bevolking), een all time record. Samen eten, BBQen, drinken, een hele happening. Christina Aguilera zong het volkslied, met een foutje, hetgeen haar carriere zoals het nu uitziet nogal heeft beschadigd. Het is ongeveer heiligschennis, you do not mess with our national anthem!!
De Green Bay Packers (Wisconsin) hebben de Super Bowl gewonnen, de finale van het American Football-seizoen. De Pittsburgh Steelers (Pennsylvania) gingen met 31-25 onderuit in het duel. De pauze werd opgeluisterd door een act van de Black Eyed Peas, waarbij het gehele terrein in enkele minuten in een enorm podium werd omgetoverd met honderden dansers.
De commercie viert zoals gezegd hoogtij. De duurste reclames ooit ($3Million per 30 seconds) worden rond en tijdens deze happening getoond. Bekijk ze maar eens hier (http://superbowlads.fanhouse.com/, of als je echt alles wilt weten, hier het archief: http://superbowl-ads.com/article_archive/) maar de mooiste die wij zagen was toch wel die van Chrysler. Het manifesteert precies wat er hier aan de hand is. De amerikanen worstelen en komen altijd boven. Hun trots op hun land, het patriotisme is onverwoestbaar. De auto industrie is ten onder gegaan, die Detroit en buurstad Flint, de bakermat van industrie (GM, Chrysler, Ford, Mercury etc), heeft meegesleurd en gereduceerd tot spooksteden. Maar Amerikanen worstelen en komen boven. De Chrysler industrie is afgeslankt en is sterker teruggekomen. De nieuwe Jeep is er een voorbeeld (die is echt cool!). De commercial vertelt dit eigenlijk ook. De amerikanen zouden best hun stars and stripes kunnen aanvullen met Zeeland's wapen... Luctor et Emergo! Kosten uitzendrechten: 12 miljoen dollar.
rs

No comments: