Wednesday, February 8, 2012

Superbowl 2012

Zelfs Roos wist ons te vertellen dat er iets spannends te gebeuren stond. De Superbowl. De hele dag was er al een voorbeschouwing aan de gang, maar om 6u30 pm ging toch de finale der finales, het wereldkampioenschap Football, zoals de amerikanen het zelf noemen, van start. Het spelletje bevalt eigenlijk best, je moet het wat vaker kijken om het te waarderen. Het is een spannend spel geworden tussen de New York Giants en de New England Patriots. Een echte finale waardig. We keken met zijn allen. Roos, Fien, mama en papa. En we waren niet alleen.
Het bleek het best bekeken tv-programma in de historie van de US: 111.3 miljoen tv-kijkers. Het is ook wel de super guacamole sunday genoemd, want tijdnes dit weekend wordt 5% van de jaarlijkse omzet van avocados gemaakt! Je kunt het station (er waren 68000 toeschouwers) vullen met een laag van 3 meter om een idee te krijgen hoeveel dat is. En natuurlijk, de commercials - de reclameboodschappen. Het zijn de duurst betaalde want best bekeken commercials. Het is al jaren een leuke bijkomstigheid voor velen. Auto's, bier, snacks en frisdranken en hun merken, ze zijn allemaal van de partij. En je moet echt je best doen. Elke commercial moet natuurlijk vernieuwend zijn, anders werkt het tegen je. Complete beoordelingslijsten gingen rond, polls werden gehouden welke de top en welke de flop was. Het kan het imago schaden. Coca-cola kwam met hun polar bear concept en werd genadeloos neergesabeld. Pepsi kwam met een mooie die echt alleen maar in Amerika kan, je moet hem even zien. Audi had een briljante vondst, en ook VW deed weer van zich spreken met een spraakmakende commercial. Er zijn er nog veel meer, maar de mooiste kwam van Chrysler tijdens de rust, half time. "It's half-time for Amerika, vertelt niemand minder dan Clint Eastwood". Het kan niet Amerikaanser. Geweldig, kippenvel, kijk zelf maar (hieronder). Ook geweldig was de half time show van Madonna, want dat is de andere happening. Na 2x 15 minuten gespeeld te hebben (wat bijna 1.5 uur duurt door alle breaks en time outs) wordt het stadium verbouwd en speelt er traditioneel 15 minuten een superact. Madonna kwam, zag en overwon. Op haar 53e gaat de radslag niet meer zonder hulp maar het was een spektakel, met het gehele veld een speeltuin voor de video-jockey. Natuurlijk weer een zonde op het podium, want een van de medezangeressen, rapster M.I.A., haalde het in haar hoofd om het publiek te begroeten met een middelvinger...Sinds Janet Jackson's 'nipple-gate' in 2004, waarin haar jurk zogezegd per ongeluk openviel en haar blote borst werd getoond wordt de superbowl met een vertraging van enkele secondes uitgezonden, zodat men kan ingrijpen als er iets gecensureerd moet worden. Deze hadden ze gemist (video 8min20s). Wij ook trouwens. De meisjes genoten ervan en vonden het jammer dat de film was afgelopen.... Een speciale avond, de NY Giants wonnen ondanks een zinderend spannend en taktisch slotoffensief van de Patriots. Maar toen sliepen de meisjes al als Fientjes en Roosjes.

1 comment:

Anonymous said...

Ja deze commercial is kippevel waardig. De stem, de muziek en de beelden maken het compleet. Toen ik laatst op de Nederlandse televisie over dit spektakel hoorde moest ik meteen aan jullie denken. Ik vermoedde al dat we hier iets over te horen kregen van jullie. Leuk om er weer iets meer over te weten. Gr Gertie