Monday, September 9, 2013

Made in America

Er is een nieuwe beweging aan de gang, een roep die sterker en sterker wordt. "Made in America". We zagen het al steeds meer verschijnen, nadrukkelijker dan ooit. Op de spulletjes die we kopen. Uit de Supermarkt en meer en meer op grote spullen. De nadruk is natuurlijk dat het niet uit China komt. Het eeuwige punt tijdens elke verkiezing (land, staat, county) is dat de banen terug moeten komen in Amerika, niet dat ze overzees worden gestuurd. Obama heeft er zijn 2e termijn aan te danken. Zijn 1 million jobs erbij in 5 jaar uitspraak resoneerde nog lang. Maar, hoe gaat het nu met die 1 miljoen?
Niet zo goed. Het is een spel geworden van + en en -nen, waarbij de balans slechts op een schamele 12000 banen staat. Het wordt keurig en nauwkeurig bijgehouden door de critici (lees: de republikeinen). Politiek zijn ze het er wel allemaal over eens, de middenstand is weggevaagd en moet terug komen. Belasting druk verlagen is waar de politiek aan denkt (waardoor de staatsschuld van 17 trillion dollars alleen nog maar meer oploopt) maar 'het volk' neemt ook het heft in eigen hand. Links en rechts ondersteunt de gedachte dat investeren in eigen producten uiteindelijk de eigen economie zal stimuleren. Een marketing goeroe (Alex Bogusky) heeft een nobel streven om de wereld te verbeteren door zijn marekting talent aan te wenden voor het goede doel. Zo heeft hij middels een satirische commercial Coca Cola ongelooflijk dwars gezeten Opmerkelijk want hij was diegene die met zijn reclame bureau coca cola 5 jaar heeft ondersteund. In de satirische commercial worden de ijsberen uit de happy commercials van coca cola heel anders neergezet, met zwaar overgewicht, en allemaal diabetici. Eigenaardig overigens hoe coca cola hierop reageerde, door zich te profileren als diegene die meestrijd om overgewicht terug te dringen door ook andere producten aan te bieden - ongelooflijk. Enfin, deze man is dus ook oprichter van het million jobs project dat ons vertelt dat er middels het besteden van 5% aan producten van eigen bodem uiteindelijk 1 miljoen banen kunnen worden gecreerd. Het legt de vinger op de zere plek van Amerika. De politiek komt er niet uit, dus eigen actie is vereist. Aan patriotisme is geen gebrek hier, dus het zou moeten lukken. Maar dan moet er dus geconcureerd worden met de 'lage lonen landen'. Hoe gemakkelijk is dat. De vinger gaat naar het oosten, waar vals gespeeld wordt door de Chinese munt met opzet laag te houden en belasting op import te heffen. We doen wel ons deel in de sponsoring van deze economie. Niet zozeer om de kwaliteit, maar vanwege de gunstige dollar koers. De kwaliteit moet echt verbeteren. Wij hebben toch wel heel vaak meegemaakt dat de spulletjes die in dit land gemaakt worden niet echt gemaakt zijn om een lang leven te hebben beschoren. De dingen gaan wel heel erg snel kapot. De beleving van de mythologische Amerikaanse service cultuur is anders dan de gemiddelde Nederlander verwacht. Garantie en uitgebreide service tot de deur, daarna zie je maar. De Jeep houdt overigens wonderwel stand maar die is dan ook gebouwd met toen nog een Mercedes onderstel en nu met Fiat als supervisor over het merk. De Jeep bevalt zo goed dat hij binnen 2 maanden op de Nederlandse weg zal rondcruisen. We gaan nog eventjes door met de Amerikaanse sponsortoer en dan is het echt genoeg geweest. Op naar Nederland om daar weer mee te doen aan de economie. We hebben er zin in!











No comments: