Altijd interessant wat er leeft op autogebied. De jaarlijkse
Washington Autoshow is onze beste gelegenheid. Alhoewel de meest belangrijke Autoshow in noord-Amerika de
Detroit Autoshow is die in januari wordt gehouden, de Washington Autoshow is toch nog steeds de show van de hoofdstad van Amerika. 700 auto's met voornamelijk Amerikaans merk. Overzichtelijk ingedeeld met
American made (Jeep, Dodge, Chevrolet, Buick, Ford, GMC) en
Exotic (import: BMW, Mercedes, etc). Veel is er veranderd in de laatste jaren.
Natuurlijk, US is een heel groot en wijd land waar maar 32 mensen per vierkante km wonen (vergelijk met 447 in NL) en heel veel land bestaat zonder asphalt, dus grote pickup trucks en terreinwagens zijn nog altijd de norm buiten de grote steden. Personenwagens en people-carriers zijn altijd lang en breed geweest, want aan ruimte geen gebrek. Evolutie heeft deze categorie moderner gemaakt maar zeker niet kleiner. Maar wel zuiniger. Elke lijn heeft nu ook in de VS hybride modellen. En Diesel heeft nu eindelijk weer aandacht. De diesel vloot stelt nu maximaal 2.5% voor van het totaal, want nog altijd geassocieerd met de 70er jaren zelfontbranders. Maar campagnes werken aan een imagoverbetering en het schijnt dat de TDIs van VOlkswagen erg in trek zijn. De dieselprijs is hier overigens iets hoger dan de benzine. De claims van lager brandstofverbruik vliegen je om je oren. En daarmee is ook ruimte ontstaan voor kleinere modellen voor stadsverkeer. Ineens zien we deze:
Fiat 500,
Ford Fiesta,
Chevrolet Spark,
Dodge Dart,
Honda Fit,
Mini,
Kia Rio,
VW Golf,
VW Beetle,
Mazda 2,
Toyota Yaris,
Volvo c30. Ook kleine prijzen, zo zonder BPM (de nederlandse groene belasting) en BTW. Een VW Beetle begint bij $20.000/Eur15000, in NL Eur22.000. Maar geen kleine motoren hier. Die Beetle in NL is met een 1.2 liter motor, maar in US krijg je voor dit bedrag een 2.5L motor, kleiner kan niet. Op zo'n show hebben die kleintjes niet de grootste toeloop, dat moet gezegd worden. Dan is het nog steeds druk rond de trucks en grote SUVs. Danny heeft overal ingezeten. De grootste auto was de Toyota Sequoia. De kleinste achterbank de mini. De mooiste concept-car was de Buick MKC (goh smaken veranderen als je hier woont). De trend hier is nu echt wit (een beetje laat). En de trend in alle upgrades is een neus die 'hol' is onder het nummerbord. De lelijkste facelift is van de Toyota Rav4. En de mooiste is de achterkant van de nieuwe Jeep. De snelste American was de Ford Mustang Shelby (en het mooiste blauw). De beste deal: de Mercedes GL550 ('maar' $81000/Eur61000 en in NL start GL500 bij Eur137000). Een auto is natuurlijk geen goede investering, maar is wel erg leuk om over te fantaseren. Dat vinden de Amerikanen duidelijk minder overigens, want het is hier helemaal niet druk. Een auto is veel meer een functioneel ding, en liefst zuiniger dan de oude generatie. Met een benzinerijs die nog altijd rond de 70 cent per liter ligt doen wij daar lekker niet aan mee. Nog eventjes niet.
|
Deze groene Chevy Spark is klein (1.2L) |
|
De Chevy VOLT is een dure groene: $38000 |
|
Geslaagde upgrade van Jeep aan achterkant |
|
Minder geslaagde upgrade aan de voorkant.... |
|
De (nieuwe) Toyota Tundra wordt neergezet als een US product (Toyota bouwt auto's in de US) |
|
Druk of niet druk, The show must go on! |
|
Sequoia is super XXL van buiten |
|
En van binnen |
|
Die middenconsole is zo groot als een koelbox |
|
De nieuwe Ford Modeo (hier genoemd:Fusion) zoals ie naar de EU komt. |
|
Een hele snelle en blauwe Mustang |
|
De Mustang Shelby |
|
Meest geslaagde concept car: Lincoln MKC |
|
wit wit wit (MKC) |
|
De aller-lelijkste facelift, de Rav4 |
|
Klapperrrrrrr van de week: Eur75000 goedkoper dan in NL |
|
Wel heel erg mini |
|
Voor Eur18000 is toch geen geld! |
No comments:
Post a Comment